AANMELDEN

Wil uw klant laten betalen via domiciliëring? Het kan!

Hoe een betalingsbestand aanmaken voor een domiciliëring

Met Billit kan je uw klanten laten betalen via domiciliëring, dit gebeurt via de Europese verzamelbetaling.

 Laat de klant automatisch betalen
 Overtypen is niet nodig, minder kans op fouten!
 Regel betalingen van meerdere klanten in één opdracht, snel en handig
 De betalingsbestanden zijn bruikbaar in meer dan 30 landen voor betalingen in euro
 Voor zij die het vroeger manueel deden, je hoeft geen mandaten meer in te geven (gezien dit in het betalingsbestand verwerkt zit).

Wat heb je nodig? 

1. Domiciliëringsmandaat met uw klant, aangemaakt in uw Homebanking
2. Uw identificatie als schuldeiser op dit mandaat, dit bestaat uit 17 karakters, de 2 eerste karakters zijn de landcode, vaak zijn karakters 5 t.e.m. 7 de karakters 'ZZZ'. Spaties zijn niet toegelaten!
3. De unieke mandaatreferte van dit mandaat, ofwel heb je dit zelf ingegeven ofwel is dit uw identificatie als schuldeiser eventueel gevolgd door een aantal extra karakters
4. De datum waarop dit domiciliëringsmandaat werd getekend
5. IBAN & BIC moeten ingevuld zijn op de klantenfiche

Instellen van je domiciliëringsidentificatie (eenmalig)

Ga naar je bedrijfsfiche en vul in het veld 'Domiciliëringsidentificatie' uw identificatie als schuldeiser van op uw mandaat in.
Dit zal voor elk domiciliëringsmandaat hetzelfde zijn, vandaar dat u deze stap slechts één keer moet uit voeren.

Hoe een domiciliëringsbestand aanmaken in Billit?

Geef de domiciliëringsgegevens in bij uw klant. Dit doet u door op de detailpagina van uw klant de Betalingswijze op Domiciliëring te zetten. Op dat moment verschijnen onder dit veld twee nieuwe velden voor het domiciliëringsmandaat en de datum waarop het mandaat getekend is.

Vul hier de gegevens in die u van uw Homebanking hebt verkregen.

De status van de facturen voor deze specifieke klant zal op basis van instellingen veranderen van "Te betalen" naar "Te domiciliëren".

Via de filters bovenaan kan u alle facturen visualiseren met de status "Te domiciliëren" en klik op "Betalen"

In het overzicht van de betalingen die u zal toevoegen in het domiciliëringsbestand, valideert u alle informatie. Gelieve extra aandacht te besteden aan de kolom "Waarschuwing".

Vervolgens klikt u op de knop 'Download betaalbestand'.

 

Proficiat! Uw domiciliëringsbestand is aangemaakt en u kan deze opladen in uw Homebanking.
 Het betaalbestand heeft als uitvoerdatum 01/06/2019 gekregen. Ik heb mijn geld al ontvangen, terwijl de vervaldata van al mijn facturen 14/06/2019 is. Hoe komt dit? Standaard wordt de datum van vandaag geplaatst. Op het scherm waar je de betaling kan genereren kan je kiezen om alle opdrachten aan te passen naar de vervaldatum van de betreffende factuur (via het linkje onderaan rechts "plaats alles op vervaldag")